
Michel Franck Editorial for 2022-2023 Season
Nombre de nos fondamentaux sont là la saison prochaine pour stabiliser notre navire ; évidemment dans la conception même de la programmation qui reprend tous les genres de la musique classique et de la danse, mais dans les artistes aussi : Robert Carsen et Thomas Hengelbrock pour une reprise d’Orphée et Eurydice de Gluck avec Jakub Józef Orliński, le mythique tandem Marc Minkowski / Laurent Pelly pour une Périchole (un nouvel Offenbach après le triomphe de La Vie parisienne), le troisième opéra de Poulenc – Les Mamelles de Tirésias – avec son livret brûlant d’actualité, couplé avec Le Rossignol de Stravinsky, avec Olivier Py, Sabine Devieilhe et François-Xavier Roth et La Bohème avec l’Orchestre National de France, Eric Ruf et Pene Pati ! Voilà nos opéras scéniques de la saison prochaine. Que de joies, d’émotions et de beautés en perspective

From yesterday to today
The Théâtre des Champs-Élysées is one of the most elegant performance venues in Paris. Designed in 1913 by a group of artists (Henry Van de Velde, the Perret brothers, Antoine Bourdelle, Maurice Denis), it was the first Parisian theatre to be entirely built of reinforced concrete, and has perpetuated for the past century a tradition of eclectic programmes of a high standard (opera, recitals, orchestral concerts, dance). Its opening is still vividly remembered for the ‘scandal’ of the premiere of Le Sacre du Printemps, whose impact on the public derived as much from Stravinsky’s music as from Nijinsky’s choreography. The artistic adventure of the Théâtre des Champs-Élysées has been distinguished by the presence, for over one hundred years now, of the most prestigious creative figures in the history of music, opera and dance.

« les chroniques du Theatre des champs-elysees » collection
The aim of the “Chroniques” collection is to explore current programming throughout the season in parallel with the history of the Théâtre by looking at an artist, work, repertoire or theme. Each issue comprises a text with a preface by prestigious writers in the field or performers, lavish illustrations, and a selection of audio archives in collaboration with Ina, the national audiovisual institute (accessed via QR codes).